Dumbledore's man through and through.

Harry Potter gullgruve for Amazon.com

Amazon tjener grovt på mye gratis publisitet i kjølvannet av Harry Potter-bøkene, kan SeattlePi.com fortelle. Amazon.com har vært sponsorer for tre konkurranser som sammenfaller med utgivelsen av den siste boka, og de hadde sammen med en skrivekonkurranse et «den mest Harry [som i Harry Potter, ikke det norske slanguttrykket] byen i Amerika»-arrangement, hvor de sporet opp de byene som hadde høyest salgstall av Deathly Hallows per innbygger og et barnekorrespondentprogram, hvor barn kunne sende inn videoklipp med hvorfor de liker Harry Potter-serien.

«Vi kan med sikkerhet si at Harry Potter 7 har vært det desidert største som har skjedd for oss i media noen sinne,» sier Amazon.com-talsmann Sean Sundwall. «Vi ville være sikre på at vi ikke kun fikk oppmerksomheten til The New York Times og ‘Good Morning America,’ men også til de lokale avisene og radiostasjonene.» Sundwall forteller at de har vært nevnt i over 1 500 medier den siste måneden, og han har blitt oppringt av opptil 20 aviser hver dag de siste to ukene i forbindelse med Harry Potter. Firmaet deltok dessuten i 32 TV-intervjuer over hele USA på mandag.

Per onsdag var det solgt over 2,1 millioner bøker over hele verden, over halvparten til amerikanske hjem, forteller Sundwall. Til tross for dette kommer ikke Amazon.com til å tjene så mye på salget, sier Jeff Bezos, en av firmaets sjefer, men han håper at de vil gå i balanse. AMazon.com har solgt boka med $17 avslag og en garanti på å få levert boka til lørdag.

Salgsanalytiker Edward Weller sier at Amazon.com alikevel vil tjene på dette, da Harry Potter-bøkene vil gi firmaet salg av andre varer. Andre markedsanalytikere sier seg enig med Weller, og mener at selv om selve salget av den siste boka vil gi økte inntekter direkte, vil de gi firmaet nye kunder.

Be Sociable, Share!

Legg igjen en kommentar

Valgfritt