New head, new times.. be good now, Potty.. Weasel King..

Harry Potter Filmmagi – en anmeldelse

Harry Potter Filmmagi er årets bok for Harry Potter-fans. En svært påkostet bok er det også, det er absolutt ikke billig å produsere en bok med så mange bilder og ekstramateriale som denne boken har. All ære til Cappelen Damm for dette mesterverket, som absolutt er verdt sin pris (379,- er utgangspunktet)! En skinnende blank sekser får boken av meg!

Boken kan for eksempel kjøpes hos Bokkilden (332,- inkl. frakt!).

Boken er skrevet av Brian Sibley, en britisk forfatter og radiostemme. Han har selv forfattet barneboken The Frightful Food Feud, men er best kjent for å skrive filmbiografier, som inkluderer bakombøker til The Lord of the Rings og The Golden Compass før altså Harry Potter Film Wizardry kom i år. Sibley er medlem av The Magic Circle (med andre ord er han en illusjonist), og er i tillegg æresmedlem av Tolkien Society, for å nevne noe. Les bloggen hans her.

Harry Potter Filmmagi åpner med et forord av Daniel Radcliffe, Emma Watson og Rupert Grint, hvor de forteller om hvordan det har vært å være med i filmene, hvordan det har vært å vokse opp på settet, og om hvor stolte de er over å ha vært en del av denne verdenen. Videre gis stafettpinnen til David Heyman, produsent av alle filmene. Han leste og forelsket seg i Harry Potters verden allerede i 1997, og var i forhandlinger med Warner Bros om å skaffe filmrettighetene allerede få dager etter første gjennomlesning av Philosopher’s Stone.

Og så tar boken av! Vi får en rusletur rundt på filmstudioet Leavesden, før filmene presenteres en etter en, med kommentarer og tilbakeblikk fra skuespillere og filmansatte, i mellom lass på lass med bilder tatt både foran og bak kamera. Boken proppes med originale tegninger laget av scenografene, konseptillustrasjoner av de forskjellige scenene, utsnitt fra call sheets (som forklarer skuespillerne og ansatte om dagens forløp på settet), og masse, masse rart man kan titte bak, titte ned i, ta ut av boken (for eksempel Umbridge sine Educational Decrees – som kan bli veldig fine plakater – og naturlig nok The Marauder’s Map!).

Forskjellige temaer presenteres underveis, der det passer seg.

I forbindelse med Goblet of Fire får vi først høre om problemer med bokens lengde og kompleksitet, en presentasjon av regissør og litt småsnacks, før vi får et tilbakeblikk ved Warwick Davies (Professor Flitwick), som forklarer hvordan scenen hvor han «crowdsurfer» på juleballet kom til (han foreslo scenen selv – som en spøk!). Stuart Craig (scenograf) uttaler seg om hvordan de lagde rettssalen i Magiministeriet, produsent David Heyman viser deler av sin dagbok, vi får presentert verdenscupen i Quidditch (her får DU ditt eget program til cupen til odel og eie), Tretrollmannsturneringen blir gjennomgått, Miranda Richardson blir presentert som Rita Skeeter (intervju med skuespilleren), Shirley Henderson intervjues om rollen som Moaning Myrtle, på sidene om juleballet (hvordan de forvandlet storsalen til ispalass) får DU ditt eget Yule Ball-program, som du kan ta ut av boken.

Jeg har ikke nevnt halvparten en gang, og dette gjaldt kun for en av filmene.

Når det gjelder Deathly Hallows, del I får vi et innblikk i innspillingen av bryllupet til Fleur og Bill, med tegning av Fleurs brudekjole («som er prydet med to fønikser som har ansiktet mot hverandre på kjolelivet og former silhuetten av et hjerte»), du får identitetskortet (med bilde og fingeravtrykk) til Mafalda Hopkirk – OG vi får se gravstenen til Kendra og Ariana Dumbledore!

Deathly Hallows, del II er også kommet med, som en sniktitt på slutten. Her får vi se hvordan Gringotts trollmannsbank vil se ut i neste film, og bilder fra The Room of Requirement.  Snasent!

Dette er som sagt en utrolig påkostet og fantastisk bok. Denne utgaven er på norsk, så de norske oversettelsene er brukt (så det ikke skal misforstås her, jeg liker bare å bruke de originale navnene). Dette er en bok alle fans med respekt for seg selv burde eie. Selv holder jeg en knapp på å få den under juletreet.

DU har ennå sjansen til å vinne boken, ved å delta i vår konkurranse! Siste frist 12. desember!

Be Sociable, Share!